Immanuel kant
celý život prožil v Královci· univerzitní učitel a knihovník
· studium teologie, filosofie a přírodních věd
· přísné dodržování životosprávy
období před-kritické
· přírodní filosofie → oheň, sopky, Newtonova filosofie
· teorie vzniku sluneční soustavy
· teorie vzniku vesmíru a pohybu planet
· „Fyzická monodologie“
· „O rozličných lidských rasách“
období kritické
· metafyzika = věda o hranicích lidského rozumu
· úkol: prozkoumat strukturu lidského myšlení a zjistit zdroje a hranice poznání
· „Kritika čistého rozumu“ 1.) transcendentální nauka o elementech
→ transcendentální estetika – schopnosti smyslů
→ transcendentální logika – schopnosti myšlení
2. Transcendentální metodologie
· transcendentální = poznání, které se nezabývá předměty, ale způsobem, jakým člověk předměty pozoruje
· kopernikovský obrat = poznání vykládáno z člověka a z lidských předpokladů
· poznávat, všichni chápeme věci v prostoru a čase – dány apriori
· čistý rozum – poznání absolutně závislé na smyslové zkušenosti
· Svět věcí o sobě = svět tak, jako kolem nás existuje
· Svět věcí pro nás = tak, jak ho vnímáme
metafyzika – 3 otázky, které by měla řešit:
1) Co mohu vědět? – epistemologie (teorie poznání) –
2) Co mohu činit? – etika
3) V co mohu doufat? – teologie
„Kritika praktického rozumu“ –projevuje se jednáním bytosti
· otázka etiky → Jak máme jednat?
· praktický rozum → poznat správné od špatného
· 2 hypotézy
- 1.) od vnějšího podnětu
- 2.) v člověku zvnitřnělý
· Kategorická imperativ → zákon, kterým se řídíme
„Jednej tak jakoby se maxima (zásada) tvého jednání měla stát tvou vůlí všeobecným přírodním zákonem“ → aby se všichni ostatní zachovali jako já
· nedokážeme poznat, co nám říká naše tělo
· morální zákon → etika povinnosti → boží přikázání
· etika přichází ze vnějška i od člověka
· Estetika, city fantazie
· činnost soudce, chce-li dospět k soudu → aplikuje právní zásady na existující fakta
· city libosti a nelibosti jsou potřeba jak účel
období po-kritické
Právo
· Rozdělil na soukromé a veřejné
· Uznával rozdělení státní moci do 3 základních větví
· Tvrdil, že znakem státu je zákonná svoboda = občan poslouchá jen ty zákony, ke kterým dal sám souhlas
· Neexistuje právo na revoluci, změna by měla být prováděna vládcem (odporuje si, protože francouzskou revoluci přivítal s nadšením)
· Radí nechat o válce hlasovat referendem, aby lidé mohli sami rozhodnout, zda chtějí válčit
· První řešil problém mezinárodního práva
·